Viimeinen yritys, jonka olen valinnut segmentointiharjoitukseen on Sodexo. Sodexo Oy on suomalainen yritys, joka kuuluu maailmanlaajuiseen Sodexo konserniin. Se tarjoaa kiinteistö-, toimitila ja ruokailu palveluja suomalaisille yrityksille, julkiselle hallinnolle sekä opetus- ja hoitoalalle.
Yritys markkinoi palvelujaan siis enimmäkseen suuremman koon kiinteistössä toimiville yrityksille ja toimijoille, joiden kanssa yritys pystyy rakentamaan kattavampia palvelukokonaisuuksia. Ideana on että asiakas pystyy rakentamaan asiakas-palveluntarjoaja kumppanuussuhteen, jolloin hän pystyy hankkimaan kaikki tarvitsemansa palvelut toimitilaansa saman katon alta.
Sodexo toimii julkishallinnollisissa toimitiloissa, joten tästä voi päätellä yrityksen palveluiden olevan hintatasoltaan edullinen. Myös suureen konserniin kuuluminen merkitsee usein hyvin tarkasti standardoituja prosesseja, eli työntaso on usein tietyn sopimuksen tasoista. Yleiskuvaltaan asiakkaan näkökulmasta Sodexon voi siis nähdä erittäin arkisena ja "turvallisena" ratkaisuna.
Asiakassegmentti on hieman erillainen kuin edellisissä osissa. Tällä kertaa asiakkaana on henkilön sijasta yritys. Sodexon asiakasyritykset ovat Suomen suurempia toimijoita, monen sadan työntekijän organisaatioita tai esim. koulu- tai vankilarakennuksia. Tämä on pääteltävissä koska: ainakaan ruokailupalveluja ei ole kannattavaa järjestää kovinkaan pieniin toimitiloihin ja mielestäni Sodexon toiminta-ajatus "kokonaisvaltaisena" palveluntarjoajana ei pääse toteutumaan pienemmissä toimitiloissa, jossa palveluiden tarve ei ole niin suuri. Sodexo kuuluu kuitenkin maailman johtaviin toimitilapalveluja tuottaviin yrityksiin, joten resursseja on paljon. Täten on kannattavinta panostaa suuriin sopimuksiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti