torstai 10. maaliskuuta 2011

Segmentointiharjoitus osa 1

Nyt on tehtäväksemme annettu tehtävä/harjoitus, joka liittyy segmentointiin. Meidän tulee tarkastella neljää yritystä ja heidän asiakassegmentointiaan.

Aivan ensimmäiseksi on varmasti hyvä miettiä vähän mitä segmentointi tarkoittaa. Yksinkertaisesti selitettynä segmentointi on yrityksen asiakaskunnan määrittelyä. Yritys pyrkii määrittelemään kenelle tuote myy parhaiten ja minne markkinointi kannattaa suunnata. Segmentointiperusteita on monenlaisia. Yksi näistä on demografisin perustein tehty asiakaskunnan määrittely, jolloin ihmiset jaetaan ryhmiin iän, sukupuolen, koulutuksen tai vaikka perheen koon perusteella. Myös arvot, asenteet tai maantieteelliset ominaisuudet voivat asettaa ihmisen tiettyyn segmenttiin. Yritys hyötyy tämänkaltaisesta toimenpiteestä monella eri tapaa: se muun muassa mahdollistaa differeroitumisen ja näin ollen antaa kilpailuetua, voimavaroja säästyy kun voidaan keskittää ne kannattavaan suuntaan, ja kun yritys tuntee asiakkaansa on sen helpompi täyttää sen toiveet ja odotukset.

Ja sitten itse tehtävään. Otin tämänkertaisen tarkastelun kohteeksi Ruissalon Kylpylän, joka sijaitsee Turun edustalla olevalla Ruissalon saarella. Kylpylähotelli kuuluu Sunborn Saga Oy:n, johon kuuluu myöskin Turun alueella sijaitseva Naantalin Kylpylä. Ruissalon kylpylä tarjoaa kylpyläpalvelujensa lisäksi majoitusmahdollisuuden (171 huonetta) sekä kokous-, kuntoutus ja ravintolapalveluja.

Asiakaskunta on enimmäkseen iäkkäämpää, n. 50+ vuotiaita, ja myös tähän suuntaan on suunnattu kylpylän markkinointi. Sen huomaa jo kotisivujen kuvitusta seuratessa, jossa jokaisessa kuvassa esiintyy vanhempi henkilö. Myös palvelut ovat laadittu vanhemman henkilön makuun. Tarjolla on erilaisia hoitoja ja kuntoutuksia: työikäisten sekä sotainvalidien että ikääntyneiden kuntoutusta. Myös ravintolan  a la carte lista on mielestäni erittäin yksinkertainen, mikä soveltuu mielestäni myös tämänkaltaisen segmentin toiveisiin.

Kylpylä antaa mielestäni markkinoinnissaan itsestään kuvan tasokkaasta ja rauhallisesta ympäristöstä, johon on miellyttävä ja helppo tulla rentoutumaan, sillä kaikki tarvittava löytyy saman katon alta. Kylpylässä oleskelu on luksusta ja ilmapiiri  rennon juhlavaa. Hinnan en näe olevan merkitsevä tekijä, niin että yritys pystyisi differentoitumaan sen kautta. Asiakassegmentin tarpeiden perusteella tapahtuva differentointi näkyy tässä tapauksessa palvelutarjonnassa.

Mielestäni kylpylän asiakassegmentointi on erittäin selvästi havaittavissa, mikä on varmasti miellyttävää oikeanlaista palvelua etsivälle asiakkaalle. Potentiaalisen asiakkaan (vanhempi henkilö) on varmasti helpompi siirtyä kuluttajaksi, kun hän tunnistaa itsensä markkinoinnin luomasta asiakaskuvasta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti