sunnuntai 13. maaliskuuta 2011

Segmentointiharjoitus osa 3

Päätin ottaa kolmanneksi yritykseksi tarkastelun alle turkulaisen Tähdenlennot Oy:n. Yritys on häämatkoihin painottunut matkatoimisto, jonka tuotevalikoimaan kuuluu myös häiden järjestelyt, muut juhlamatkat sekä vuokrattava juhlatila Uudessakaupungissa.

Yrityksen tuotteet ja samalla markkinointi on suunnattu häitä tai häämatkaa suunnitteleville pariskunnille. Tuotteista ja palveluista syntyvät mielikuvat on suurimmaksi osaksi positiivisia: yleellisiä ja ikimuistoisia hemmottelulomia valkoisilla hiekkarannoilla, palmujen alla. Hintataso ei kuitenkaan sovellu jokaisen avioituneen kukkarolle. Matkoja voidaan tietenkin räätälöidä tarpeiden mukaan, mutta tämä tietenkin vaikuttaa myös ostetun matkan tasoon. Yrityksen palveluita on kannattavinta käyttää kun budjetti on löyhempi, ja kun tavoitteena on tasokkaampi loma. Asiakaskuntaan kuuluu hedonisteja, jotka pyrkivät mukavuuteen matkailussaan, ja ovat valmiita maksamaan. Iältään he ovat ehkä n. 30+, joilla on säännöllinen palkka ja säästöjä, mahdollisuutena on tietenkin myös että matka on sponsoroitu nuoremmalle pariskunnalle. Tärkein segmenttiä merkitsevä tekijä on siihen kuuluvien elämätilanne, jonka perusteella tuotteiden markkinointia voidaan tähdätä tähän suunnata.

Yritykselle tämänkaltainen selkeä asiakaskunta on varmasti markkinointia helpottava tekijä., koska yritys voi panostaa halutessaan vain tiettyihin markkinointikanaviin. Toimivaa markkinointia Tähdenlennot Oy:lle oli varmasti esimerkiksi osallistuminen Häämessuille, jossa varmasti suurin osa kävijöistä on potentiaalisia asiakkaita elämäntilanteensa puolesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti